lunes, 18 de febrero de 2013

Materials, procediments i tècniques artístiques

Procediments tradicionals:
1- Materials bàsics per la pintura:
-          Suport: On posar la pintura
-          Colors: Pigments
-          Aglutinant: Serveix per enganxar el pigment en el suport
- Barreja de capes
-         Vernís: Es optatiu, serveix principalment per protegir i donar brillantor. El vernís es farà servir durant la història depenent el moviment artístic i la localització.
-         Pigments: La llum influeix en els materials. El pigment és un material que canvía el color de la llum que reflexa. A més a més a causa de les seves propietats té la capacitat de donar color a substàncies líquides i semilíquides, com els aglutinants = Pintura.


Durant la història els pigments han sigut utilitzats desde el principi i han sigut bàsics per a les arts. Els que s’utilitzaven en la prehistòria eren d’origen mineral o vegetal, però amb el temps, a causa del seu alt preu monetari i el treball previ que s’havia de fer a l’hora de fer servir els pigments (el propi artista l’havia de moldre) es van crear els pigments sintètics que són els que més es fan servir a l’actualitat.
- Aglutinant: L’aglutinant serveix principalment per enganxar el pigment al suport. Té la capacitat de barrejar-se fácilment amb el pigment i ser molt resistent una vegada sec.
Aquestes pintures es poden classificar com a secat físic i secat físico-químic.
Es poden classificar en dos tipus: - Aglutinant: S’oxida
                                                       - Aigua: S’evapora
A més, hi ha diferències notables entre els pigments i el tint:
- El pigment
es insoluble, no canvia la seva coloració
- El tinc es soluble
, canvia la seva coloració

PIGMENTS
Els pigments poden ser de diferents procedències:
Inorgànics naturals
- Lapislatzuli: Pigment natural que procedeix d’Afganistàn.
- Atzundo: Procedent d’Alemanya. Mineral de la Malaquita. Conté plom i reacciona amb la calç.
Inorgànics artificials
- Blanc de plom: Derivat del plom, barrejat en el fresc reacciona tornant-se negre.
- Groc de crom
- Cinabri (natural i artificial)
Orgànics: Naturals / Artificials
                Origen vegetal/ Animal
- Mirex: Baba d’un molusco marí. El resultat es un color púrpura
- Cotxinilla: Insectes triturats. Crea una laca transparent.
- Kermes: Insectes triturats
Vegetals:
- Indigo
- Laca de grezo: Llavor d’unes plantes
- Rubio: Troncs, líquid que produeixen la savia
- Sang de dragó: Secreció d’un arbusto
- Safrà
- Gomaguta: Secreció que es diposita dintre del tronc.

“Azul, la historia de un color” Pastoreau (llibre per comprar).

AGLUTINANTS:
- Enganxen i seca el pigment al suport.
- Protegeix les pintures d’alteració artmosfèrica
- Estabilitza i aïlla
- Un cop sec proporciona la qualitat visual a la pintura.

El pigment per si mateix no brilla, es aglutinant qui li dona aquesta brillantor.
TREMPS:
1- Aquosos, barrejats amb aigua que fa el Tremp.
- Solucions: Es disol
à Coles, gomes vegetals…
- Emulsió: Necesita un agent per disoldre’s.

- Solucions
Les gomes vegetals:


1- Goma aràbiga: Extret d’un arbust. Aquesta goma es barreja amb aigua, i per adquirir l’aquare.la es necesari barrejar 3 d’aigua sense bullir amb goma aràbiga i després s’afegeixen els pigments.
Goma:  Producte resultant de certs vegetals
Les resines no es desfan amb aigua, només amb aiguarrás. Les gomes en canvi si es desfàn amb aigua.

(La composició de l’aquarel.la i el gouache es la mateixa).
2- Cirerer
3- Tregacant: Es fa servir en Restauració de paper. Es molt cara i es fa servir per fer les barretes de pastel.

Cola:
Es feia servir quan no havia pintura plàstica. Era barata.
Feta de teixits musculars de mamifers com per exemple:
- Cola de conill (pell, pergamí…)
- Cola d’ossos (cola forta dels fusters)
- Gelatina (la cola més pura)
- Cola de Peix
 
Cola de conill                                                               Cola de Peix

La cola es desfà amb aigua. Es manté líquid en calent, però en fred es torna gelatinosa.

- Emulsions
- Caseïna: Mató sec i triturat. Component grasós. Curallada de amoniac a l’aigua, així es barrejarà forman
à Tremp de caseina
- Ou: Amb a la gemma de l’ou. Agent coagulador: agumina
Les clares per pintar capes fines perlé es poc consistent, en canvi el rovell es més consistent.
Es pot treballar per separat o junt. L’ou s’aseca molt depressa. A més també es pot aferir oli per a que es pugui allargar la pinzellada.
- Polímer: Pintura plàstica, industria quimica.
Aglutinants Grasos:
- Oli: Olis secatius, tenen un àcid que li dona aquesta propietat secativa.
  Oli de lli (linaza)
à No s’enrrancia
  Oli de girasol
à Semisecatiu
  Oli de nous
- Cera: En calent o en fred
Cera verge: Cera més calenta + pigmento + motlle = Ceres
- Resina
La calç
Pintura al fresc. No formen una película. S’inclou el pigment en el mateix suport.
- Pedra calisa
à Carbonat calci
Per treure-li les impureses cal coure-la a temperatura elevada. Deshidratada i barrejada amb terra.
Pedra de la natura (Nitrid carboni) + Manipulació + Pedra de la natura de nou (s’extreu el nítrid carboni amb la relació de l’ambient).

Diluent i disolvent
- Diluir: Canviar les caracteristiques fisiques
- Disolvent: Canviar les característiques fórmules
Diluent amb l’aigua: Els acuosos
Diluent amb escalfor: Els grasos
Disolvents dels grassos: Aiguarras (de neteja)

Suports i preparació (funció)
- Absorció: En totes les parts igual
- Magre en relació al procediment
- Planicitat: La mateixa textura
- Purasitat: Relació en l’absorció
- Flexibilitat
- Color


No hay comentarios:

Publicar un comentario